تاریخ انتشار: دوشنبه 1402/08/08 - 08:45
کد خبر: 486236

مروری بر کارنامه‌ روسای جدید بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره)؛

فتاح در ستاد اجرایی، دهقان در بنیاد/ سوابق و کارنامه‌های اجرایی

فتاح در ستاد اجرایی، دهقان در بنیاد/ سوابق و کارنامه‌های اجرایی

در روز گذشته طی احکامی سید پرویز فتاح و حسین دهقان هر کدام به ترتیب به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی منصوب شدند که در این گزارش قصد داریم مروری اجمالی بر کارنامه علمی و اجرایی آنها داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بنیاد مستضعفان کمتر از یک ماه پس از وقوع انقلاب اسلامی در بهمن ۱۳۵۷، به فرمان حضرت امام خمینی(ره) با هدف تجمیع اموال و دارایی‌های مصادره شده از خاندان پهلوی و وابستگان دربار و تخصیص این دارایی‌ها به مستمندان، تأسیس شد. این مؤسسه در سال ۱۳۶۷ به «بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی» تغییر نام داد و از سال ۱۳۸۲ در پی تفکیک بخش جانبازان و شکل‌گیری بنیاد شهید و امور ایثارگران، با تغییر نام تحت عنوان «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی» به فعالیت‌های خود ادامه داد. با انتصاب‌های جدید صورت گرفته توسط مقام معظم رهبری در این گزارش قصد داریم نگاهی اجمالی به کارنامه حسین دهقان و پرویز فتاح روسای جدید بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) داشته باشیم:  

فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی فتاح

سید پرویز فتاح متولد ۱۳۴۰ در ارومیه و روستای تاریخی قره باغ، سیاستمدار ایرانی است که هم‌اکنون از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شده است. فتاح دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیراست. 

فتاح فعالیت سیاسی خود را از جهاد سازندگی آذربایجان غربی آغاز کرد، سپس به سپاه پاسداران پیوست. او در دولت نهم و در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ وزیر نیرو بود و از ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۴ نیز به‌عنوان مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه فعالیت می‌کرد.

از جمله سوابق اجرایی او در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  

1-    فعالیت در جهاد سازندگی در سال‌های ۵۹ -۵۸ وی از مؤسسین جهاد استان و مسئول کمیته فرهنگی جهاد استان آذربایجان غربی بوده است.
2-     حضور در عرصه‌های مختلف جنگ تحمیلی از ابتدا تا پایان جنگ در مسئولیت‌های مدیریتی و مهندسی. 
3-    مسئول ستاد نیرو‌های سازمان ملل در ایران در سال‌های ۷۰ – ۶۸. 
4-    مدیر امور قراردادی پروژه‌های عمرانی در امور سازندگی به مدت ۳ سال و عقد قرارداد‌های پروژه ملی در سطح کشور. 
5-     مدیر پروژه سد‌های کرخه و گتوند ۴ سال. 
6-    وزیر نیرو در دولت نهم. 
7-     مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه. 
8-     رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره). 
9-    رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی. 

فتاح در رابطه با کار در بنیاد تعاون سپاه اظهار داشته است: «در بنیاد تعاون سپاه که سال ۶۵ با فرمان حضرت امام تشکیل شد فعالیت می‌کنم. این بنیاد وظیفه تأمین مسکن کادر سپاه و بسیجیان و ایثارگران را در برنامه کاری خود دارد و یکی از مسکن‌سازان عمده کشور به شمار می‌رود و دارای ۲۴ شرکت است که کار اصلی آن‌ها مسکن‌سازی است.

۳ موسسه مالی اعتباری انصار، ثامن و مهر را نیز در اختیار دارد که فعالیت‌های قرض‌الحسنه‌ای کاملاً اسلامی انجام می‌دهد. من دنبال این بودم که جایی باشم که هم ماهیت عمرانی داشته باشد و هم ماهیت خدمت رسانی. از طرف دیگر برای من خدمت به نیرو‌های ارزشی خیلی شیرین است».

پایان فعالیت در کمیته امداد و انتصاب به عنوان ریاست بنیاد مستضعفان

با انتصاب رسمی مرتضی بختیاری در تاریخ سی تیرماه ۱۳۹۸ به عنوان رئیس کمیته امداد، دوران فعالیت فتاح به عنوان رئیس این مجموعه پایان یافت. منابع آگاه انتصاب فتاح به عنوان رئیس جدید بنیاد مستضعفان را تأیید کرده‌اند. رهبر معظم انقلاب در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۸ و طی حکمی ضمن انتصاب مرتضی بختیاری به عنوان رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) پرویز فتاح را به سمت ریاست بنیاد مستضعفان منصوب کردند و در تاریخ 6 آبان ماه 1402 او را به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب کردند.

در متن حکم مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از تلاش‌های جناب آقای مخبر که این نهاد را به جایگاه برجسته‌ای در خدمت‌رسانی چندجانبه به کشور و رفع محرومیت و سازندگی و سلامت مبدل ساختند، وظیفه اصلی این ستاد را رفع محرومیت‌های اقشار ضعیف و توانمندسازی آنان و رسیدگی به مناطق محروم بیان داشتند. 

انتصاب حسین دهقان به ریاست بنیاد مستضعفان

رهبر معظم انقلاب اسلامی سردار حسین دهقان را در تاریخ 7 آبان ماه 1402 به ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی منصوب کردند. حسین دهقان متولد سال ۱۳۳۵ در شهر رضا اصفهان است. وی وزیر سابق دفاع و پشتیبان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه‌های صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح است.

سردار دهقان فعالیت نظامی خود را از سال ۱۳۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرد و در طی جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بوده است. دهقان از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه بود و از سال ۱۳۶۹ تا ۱۳۷۰ نیز فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران را برعهده داشت. وی در دولت هفتم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت داشت.

سوابق دهقان در سپاه پاسداران

از سوابق درخشان حسین دهقان در سپاه پاسداران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    فرمانده منطقه یکم قرارگاه عملیاتی ثارالله
2-    قائم مقام فرمانده نیروی هوایی سپاه
3-    فرمانده نیروی هوایی
4-    جانشین رئیس ستاد مشترک و مدیرعامل بنیاد تعاون

سردار دهقان از سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۸ به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرد و در دولت اصلاحات نیز به عنوان قائم مقام وزیر دفاع به فعالیت پرداخت. بعد از اتمام حضورش در دولت، سردبیر کمسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص نظام شد و پس از آن نیز به عنوان رئیس آن انتخاب شد. 

حسین دهقان در ستاد اجرایی فرمان امام نیز حضوری فعال داشته است. با کارآمدن حسن روحانی در سال ۹۲، دهقان به عنوان وزیر دفاع و امور پشتیبانی نیروهای مسلح معرفی شد. سردار دهقان در سال ۹۴ نشانه درجه یک شجاعت را دریافت کرد و از مرداد ۹۶ به حکم رهبری مشاوره فرمانده کل قوا را در صنایع دفاعی به دست گرفت.

سوابق علمی حسین دهقان

دهقان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی متالوژی دانشگاه تهران است. او در حین تحصیل رشته مدیریت دولتی در مرکز آموزش مدیریت دولتی از دانشگاه انصراف داد و سپس موفق شد مدرک دکتری مدیریت دولتی را بگیرد. او همچنین سابقه تدریس در دانشگاه امام حسین در درس هایی از جمله: اصول و مبانی مدیریت، نظریه‌های نوین مدیریتی، سازماندهی، برنامه‌ریزی راهبردی رفتار سازمانی، سیاست دفاعی را دارد.

او همچنین سابقه تدریس در دانشگاه های دیگر از جمله: دانشگاه صنعتی مالک اشتر، دانشگاه عالی دفاع ملی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی سایر مراکز آموزش عالی هستند را دارد و استاد راهنمای دانشجویان در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری بوده است. حسین دهقان در زمان حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دبیر خانه این انجمن روی پروژه های اجرایی ناظر بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکم انتصاب سردار دهقان به ریاست بنیاد مستضعفان اظهار داشتند: «مهم‌ترین توصیه‌ی اینجانب توانمندسازی اقشار ضعیف، و به کار گرفتن این امانت ملی برای آبادانی و پیشرفت در مناطق محروم، و به کارگیری نیروهای جوان و متخصص انقلابی و جهادی با رعایت بندهای اقتصاد مقاومتی است.»

گزارش از عرفان عباسی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
رئیسی ۲ قانون را ابلاغ کرد
اولین تصویر از درب طلای حرم امام رضا (ع)
رشد ۲.۴ درصدی موالید مادران زیر ۲۴ سال
نامه سازمان خصوصی‌سازی به فدراسیون فوتبال درباره سرخابی‌ها
درخواست جذب سالانه ۱۵۰۰۰ نیروی پرستاری
دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم
آخرین آمار از تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و توضیحاتی درباره ادامه «نون‌ خ»
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top